Sosiale forhold
Byutvikling og utvikling av lokalsamfunn (virksomhetsspesifikk).
Påvirkning av byutvikling og utvikling av lokalsamfunn
I arbeidet med dobbel vesentlighetsanalyse er det identifisert hvilken påvirkning og risiko BOB har på lokalsamfunnet. Det er kun de faktorene som er identifisert som vesentlige BOB rapporterer på.
BOB er en engasjert og profesjonell bolig- og områdeutvikler. Gjennom vårt virke og størrelse har vi en vesentlig påvirkning på byutvikling og utvikling av lokalsamfunn i Vestland fylke. BOBs fremste mulighet, men også risiko er utvikling av bærekraftige bomiljø og fremtidens bokonsepter.Det er en mulighet fordi det ligger i kjernen av vår forretningsmodell å bygge forskjellige typer boliger for forskjellige typer målgrupper, og dermed gjøre boligmarkedet litt mer tilgjengelig for flere. Slik kan vi også bidra til sosial bærekraft og sosial utjevning. Det er likefullt en risiko for at vi ikke lykkes med dette. Økende og strenge regulatoriske krav, økte kostnader ved tomtekjøp, økte kostnader med byggematerialer og lange reguleringsprosesser gjør at marginene på våre nyboligprosjekter presses. Det gjør det mer krevende å bygge og tilby den boligmiksen og kvantiteten som forventes av oss. Problemstillingen er særlig relevant for nyboligprosjekter i pressområder som Bergen kommune, men også i andre områder i Vestland fylke hvor byggekostnadene overgår forventet salgspris.
Påvirkning av byutvikling og utvikling av lokalsamfunn
I arbeidet med dobbel vesentlighetsanalyse er det identifisert hvilken påvirkning og risiko BOB har på lokalsamfunnet. Det er kun de faktorene som er identifisert som vesentlige BOB rapporterer på.
BOB er en engasjert og profesjonell bolig- og områdeutvikler. Gjennom vårt virke og størrelse har vi en vesentlig påvirkning på byutvikling og utvikling av lokalsamfunn i Vestland fylke. BOBs fremste mulighet, men også risiko er utvikling av bærekraftige bomiljø og fremtidens bokonsepter.Det er en mulighet fordi det ligger i kjernen av vår forretningsmodell å bygge forskjellige typer boliger for forskjellige typer målgrupper, og dermed gjøre boligmarkedet litt mer tilgjengelig for flere. Slik kan vi også bidra til sosial bærekraft og sosial utjevning. Det er likefullt en risiko for at vi ikke lykkes med dette. Økende og strenge regulatoriske krav, økte kostnader ved tomtekjøp, økte kostnader med byggematerialer og lange reguleringsprosesser gjør at marginene på våre nyboligprosjekter presses. Det gjør det mer krevende å bygge og tilby den boligmiksen og kvantiteten som forventes av oss. Problemstillingen er særlig relevant for nyboligprosjekter i pressområder som Bergen kommune, men også i andre områder i Vestland fylke hvor byggekostnadene overgår forventet salgspris.
BOB-medlemmenes fremste fordel er forkjøpsretten som følger med medlemskapet. Forkjøpsretten kan brukes på nye og brukte boliger. I 2024 gjaldt dette for mer enn 17 300 boliger i Vestland og nær 100 000 boliger i hele Norge. Tildelingen av boliger er strengt regulert gjennom at ansiennitetsprinsippet er ufravikelig.
Gjennom å bygge boliger som bredden av medlemsbasen skal ha råd til å kjøpe, bidrar BOB til sosial utjevning. Før nye prosjekter legges ut for salg i det åpne markedet inviteres BOBs medlemmer til å delta i forhåndssalget. Her selges boligene til listepris, og medlemmet med høyest ansiennitet vil kunne kjøpe boligen på forkjøpsrett uten at det gjennomføres budrunde. I annenhåndsmarkedet kan BOBs medlemmer melde forkjøpsrett på boliger og så la være å delta i budrunden. Når budrunden er avsluttet, kan medlemmet med best ansiennitet velge om hen ønsker å kjøpe boligen til budvinnerens pris. I 2024 var antall overdragelser av brukte boliger i BOB-tilknyttede borettslag 1282. 280 (21,8 %) av disse ble tatt på forkjøpsrett.
Forkjøpsretten har i begge tilfeller en dempende effekt på priskonkurransen i boligmarkedet.
Våre medlemmer ønsker at BOB skal utvikle nye løsninger for at vi også i fremtiden skal kunne bidra til sosial bærekraft. De er særlig opptatt av at vi skal hjelpe unge voksne inn i boligmarkedet.
BOB-medlemmenes fremste fordel er forkjøpsretten som følger med medlemskapet. Forkjøpsretten kan brukes på nye og brukte boliger. I 2024 gjaldt dette for mer enn 17 300 boliger i Vestland og nær 100 000 boliger i hele Norge. Tildelingen av boliger er strengt regulert gjennom at ansiennitetsprinsippet er ufravikelig.
Gjennom å bygge boliger som bredden av medlemsbasen skal ha råd til å kjøpe, bidrar BOB til sosial utjevning. Før nye prosjekter legges ut for salg i det åpne markedet inviteres BOBs medlemmer til å delta i forhåndssalget. Her selges boligene til listepris, og medlemmet med høyest ansiennitet vil kunne kjøpe boligen på forkjøpsrett uten at det gjennomføres budrunde. I annenhåndsmarkedet kan BOBs medlemmer melde forkjøpsrett på boliger og så la være å delta i budrunden. Når budrunden er avsluttet, kan medlemmet med best ansiennitet velge om hen ønsker å kjøpe boligen til budvinnerens pris. I 2024 var antall overdragelser av brukte boliger i BOB-tilknyttede borettslag 1282. 280 (21,8 %) av disse ble tatt på forkjøpsrett.
Forkjøpsretten har i begge tilfeller en dempende effekt på priskonkurransen i boligmarkedet.
Våre medlemmer ønsker at BOB skal utvikle nye løsninger for at vi også i fremtiden skal kunne bidra til sosial bærekraft. De er særlig opptatt av at vi skal hjelpe unge voksne inn i boligmarkedet.
Rutiner for kontakt med berørte samfunn om påvirkninger
Rutiner for kontakt med berørte samfunn om påvirkninger
BOB er avhengig av å samhandle godt med lokalsamfunnet for at vi skal lykkes med vårt samfunnsoppdrag. I tabellen i kapittel 1.5 finner du en oversikt over BOBs viktigste interessenter, hvordan vi samhandler, hva de er opptatt av og hvordan vi ivaretar dette i BOB sin strategi.
BOB er et samvirkeforetak som er eid av mer enn 80 000 medlemmer. Medlemmene forventer at BOB opptrer som en, åpen, profesjonell og pålitelig aktør. Dette legger føringer på hvordan vi skal opptre i vår samhandling med lokalsamfunnet. BOB gjennomfører derfor årlige omdømme- og medlemsundersøkelser. Målingene gir oss tilbakemeldinger fra interessentene om vår posisjon og om vi lykkes med vårt samfunnsoppdrag. Resultatene gir igjen retning for arbeidet vårt. Vårt samfunnsbidrag skal bidra til økt tilfredshet og lojalitet i medlemsmassen. Vi møter våre 80 300 medlemmer gjennom medlemsdemokratiets prosesser, brukerpaneler, spørreundersøkelser og de inviteres til å delta på ulike arenaer og arrangementer gjennom vårt aktive fordelsprogram. Slik sikrer vi at vi er i kontakt med medlemmene og får kunnskap om hva medlemmene ønsker at vi skal prioritere.
Faktorene over gir retning for BOB sin kommunikasjon og markedsføring av selskapet og våre tjenester. Vår kommunikasjon og markedsføring skal være i henhold til god kommunikasjon- og markedsføringsskikk og skal alltid være innenfor de lover, forskrifter, veiledninger og bransjestandarder som er relevante for området.
Med «god kommunikasjon- og markedsføringsskikk» menes kommunikasjon og markedsføring som ikke krenker allmenne etikk- og moraloppfatninger, ikke bruker støtende eller påtrengende virkemidler som ellers er diskriminerende. Vi skal alltid bruke føre var-prinsippet for all kommunikasjon ut i markedet. Vi skal ha høy aktsomhet i forhold til etikk og det moralske ansvaret vi har i omtalen av våre produkter og tjenester.
Vi ivaretar også lokalsamfunnets ulike interessenter gjennom samarbeid og medlemskap i ulike organisasjoner:
BOB er avhengig av å samhandle godt med lokalsamfunnet for at vi skal lykkes med vårt samfunnsoppdrag. I tabellen i kapittel 1.5 finner du en oversikt over BOBs viktigste interessenter, hvordan vi samhandler, hva de er opptatt av og hvordan vi ivaretar dette i BOB sin strategi.
BOB er et samvirkeforetak som er eid av mer enn 80 000 medlemmer. Medlemmene forventer at BOB opptrer som en, åpen, profesjonell og pålitelig aktør. Dette legger føringer på hvordan vi skal opptre i vår samhandling med lokalsamfunnet. BOB gjennomfører derfor årlige omdømme- og medlemsundersøkelser. Målingene gir oss tilbakemeldinger fra interessentene om vår posisjon og om vi lykkes med vårt samfunnsoppdrag. Resultatene gir igjen retning for arbeidet vårt. Vårt samfunnsbidrag skal bidra til økt tilfredshet og lojalitet i medlemsmassen. Vi møter våre 80 300 medlemmer gjennom medlemsdemokratiets prosesser, brukerpaneler, spørreundersøkelser og de inviteres til å delta på ulike arenaer og arrangementer gjennom vårt aktive fordelsprogram. Slik sikrer vi at vi er i kontakt med medlemmene og får kunnskap om hva medlemmene ønsker at vi skal prioritere.
Faktorene over gir retning for BOB sin kommunikasjon og markedsføring av selskapet og våre tjenester. Vår kommunikasjon og markedsføring skal være i henhold til god kommunikasjon- og markedsføringsskikk og skal alltid være innenfor de lover, forskrifter, veiledninger og bransjestandarder som er relevante for området.
Med «god kommunikasjon- og markedsføringsskikk» menes kommunikasjon og markedsføring som ikke krenker allmenne etikk- og moraloppfatninger, ikke bruker støtende eller påtrengende virkemidler som ellers er diskriminerende. Vi skal alltid bruke føre var-prinsippet for all kommunikasjon ut i markedet. Vi skal ha høy aktsomhet i forhold til etikk og det moralske ansvaret vi har i omtalen av våre produkter og tjenester.
Vi ivaretar også lokalsamfunnets ulike interessenter gjennom samarbeid og medlemskap i ulike organisasjoner:
Norske Boligbyggelags Landsforbund SA (NBBL) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som har til formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser. NBBL jobber med å påvirke myndighetene til å føre en aktiv og bærekraftig bolig- og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø. Det er 41 boligbyggelag som er medlem i NBBL.
BOB har vært medlem i Klimapartner Vestland siden 2019. Klimapartner Vestland er et partnerskap i vestlandsregionen for utslippskutt og grønn forretningsutvikling. Her samarbeider 81 partnervirksomheter systematisk for nullutslipp innen 2030. Klimapartner setter krav om klimaregnskap og miljøsertifisering.
Norske Boligbyggelags Landsforbund SA (NBBL) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som har til formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser. NBBL jobber med å påvirke myndighetene til å føre en aktiv og bærekraftig bolig- og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø. Det er 41 boligbyggelag som er medlem i NBBL.
BOB har vært medlem i Klimapartner Vestland siden 2019. Klimapartner Vestland er et partnerskap i vestlandsregionen for utslippskutt og grønn forretningsutvikling. Her samarbeider 81 partnervirksomheter systematisk for nullutslipp innen 2030. Klimapartner setter krav om klimaregnskap og miljøsertifisering.
Grønn Byggallianse er en medlemsforening for virksomheter fra hele bygg- og eiendomssektoren. Organisasjonen jobber for å utvikle norsk bygg- og eiendomssektor slik at hensyn til miljø og bærekraft skal bli det selvfølgelige valget.
Bergen Næringsråd har satt bærekraft på agendaen i mange år. BOB deltar i Ekspertgruppe Byutvikling. Gruppen skal bidra til at Bergensregionen blir den beste byregionen å bo, leve og arbeide i. Sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft skal legges til grunn for utviklingen.
Grønn Byggallianse er en medlemsforening for virksomheter fra hele bygg- og eiendomssektoren. Organisasjonen jobber for å utvikle norsk bygg- og eiendomssektor slik at hensyn til miljø og bærekraft skal bli det selvfølgelige valget.
Bergen Næringsråd har satt bærekraft på agendaen i mange år. BOB deltar i Ekspertgruppe Byutvikling. Gruppen skal bidra til at Bergensregionen blir den beste byregionen å bo, leve og arbeide i. Sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft skal legges til grunn for utviklingen.
BOB var en av initiativtakerne og er nå partner i næringsklyngen Proptech Innovation. BOB er representert i klyngens styre, og flere av prosjektene som klyngen arbeider med handler om bærekraft, herunder sirkulærøkonomi.
BOB var en av initiativtakerne og er nå partner i næringsklyngen Proptech Innovation. BOB er representert i klyngens styre, og flere av prosjektene som klyngen arbeider med handler om bærekraft, herunder sirkulærøkonomi.
Involvering av påvirkede interessenter
BOB skal være en åpen organisasjon og vi vektlegger dette i stor grad i samhandlingen med våre interessenter. Vi kommuniserer primært på norsk, men har i 2024 opprettet undersider på bob.no med informasjon om BOB på engelsk, spansk, arabisk og polsk slik at flere skal forstå hvem vi er og hva vi tilbyr.
Ansatte i BOB skal opptre i henhold til våre etiske retningslinjer og vi skal være opptatt av å lytte til lokalsamfunnet og respektere synspunkter, bekymringer og behov. I nye boligprosjekter adresseres potensielle negative påvirkninger hovedsakelig gjennom planprosesser i dialog med lokale og regionale myndigheter.
Men vi inviterer også til informasjonsmøter om prosjektene slik at interessenter kan få informasjon om våre planer, men også komme i dialog med oss om ulike aspekter ved boligprosjektet. Et eksempel på dette er informasjonsmøtet vi holdt i oktober 2024 for interessenter i nyboligprosjektet Signaturhagen Skjold. 100 interessenter deltok og ytterligere 100 stod på venteliste. I dette prosjektet er det lagt opp til mange fellesområder og det er beboerne som skal fylle disse med innhold. Vi etablerer alltid prosjektsider for nyboligprosjektene på våre nettsider slik at alle interessenter kan følge utviklingen der. Berørte lokalsamfunn eller andre interessenter kan ta kontakt med oss via kunde- og medlemsservice. Kontaktinformasjon til e-post, telefon og chat er tilgjengelig på våre nettsider. Henvendelser blir kanalisert til riktig ressursperson i BOB som følger opp henvendelsen.
Involvering av påvirkede interessenter
BOB skal være en åpen organisasjon og vi vektlegger dette i stor grad i samhandlingen med våre interessenter. Vi kommuniserer primært på norsk, men har i 2024 opprettet undersider på bob.no med informasjon om BOB på engelsk, spansk, arabisk og polsk slik at flere skal forstå hvem vi er og hva vi tilbyr.
Ansatte i BOB skal opptre i henhold til våre etiske retningslinjer og vi skal være opptatt av å lytte til lokalsamfunnet og respektere synspunkter, bekymringer og behov. I nye boligprosjekter adresseres potensielle negative påvirkninger hovedsakelig gjennom planprosesser i dialog med lokale og regionale myndigheter.
Men vi inviterer også til informasjonsmøter om prosjektene slik at interessenter kan få informasjon om våre planer, men også komme i dialog med oss om ulike aspekter ved boligprosjektet. Et eksempel på dette er informasjonsmøtet vi holdt i oktober 2024 for interessenter i nyboligprosjektet Signaturhagen Skjold. 100 interessenter deltok og ytterligere 100 stod på venteliste. I dette prosjektet er det lagt opp til mange fellesområder og det er beboerne som skal fylle disse med innhold. Vi etablerer alltid prosjektsider for nyboligprosjektene på våre nettsider slik at alle interessenter kan følge utviklingen der. Berørte lokalsamfunn eller andre interessenter kan ta kontakt med oss via kunde- og medlemsservice. Kontaktinformasjon til e-post, telefon og chat er tilgjengelig på våre nettsider. Henvendelser blir kanalisert til riktig ressursperson i BOB som følger opp henvendelsen.
Tiltak og aktiviteter
I nyboligprosjekter i regi av BOB Eiendomsutvikling AS blir interessenter ofte involvert tidlig. Interessenter kan her være nabolag, potensielle kjøpere og konkrete kjøpere. I prosjekter med sosiale funksjoner blir brukere involvert i utvikling av fellesarealer. Dette kan bli gjort gjennom skriftlige spørreundersøkelser, workshops og testgrupper. Målet er en åpen prosess med høy grad av involvering slik at både nabolag og beboere vil trives i og med byggene vi bygger.
BOBs medlemsforum er et konsultativt organ for boligbyggelagets administrasjon. Forumet er valgt av BOBs generalforsamling og formålet er å gi tilbakemeldinger på ulike områder ved BOBs forretning. Et av områdene forumet gir tilbakemelding på er hvordan og hva BOB bygger og for hvilke grupper. Nyboligprosjekter er årlig på medlemsforumets agenda.
BOB bruker strategiske partnerskap aktivt til å bygge kjennskap og kunnskap til merkevaren. Dette gjelder særlig i områder hvor vi ønsker å bygge en større medlemsmasse og på steder hvor vi utvikler nyboligprosjekter. BOB er en sterk regional merkevare og vi prioriterer å knytte oss til andre sterke merkevarer gjennom sponsorater og samarbeid. Våre sponsorater skal være effektive verktøy for å bygge kjennskap, kunnskap og lojalitet til BOB.
Vårt samfunnsengasjement handler om mer enn å bygge boliger og tilby boliger på forkjøpsrett, og vi bidrar hvert år til en rekke initiativ som er til nytte for og påvirker lokalsamfunnet:
Tiltak og aktiviteter
I nyboligprosjekter i regi av BOB Eiendomsutvikling AS blir interessenter ofte involvert tidlig. Interessenter kan her være nabolag, potensielle kjøpere og konkrete kjøpere. I prosjekter med sosiale funksjoner blir brukere involvert i utvikling av fellesarealer. Dette kan bli gjort gjennom skriftlige spørreundersøkelser, workshops og testgrupper. Målet er en åpen prosess med høy grad av involvering slik at både nabolag og beboere vil trives i og med byggene vi bygger.
BOBs medlemsforum er et konsultativt organ for boligbyggelagets administrasjon. Forumet er valgt av BOBs generalforsamling og formålet er å gi tilbakemeldinger på ulike områder ved BOBs forretning. Et av områdene forumet gir tilbakemelding på er hvordan og hva BOB bygger og for hvilke grupper. Nyboligprosjekter er årlig på medlemsforumets agenda.
BOB bruker strategiske partnerskap aktivt til å bygge kjennskap og kunnskap til merkevaren. Dette gjelder særlig i områder hvor vi ønsker å bygge en større medlemsmasse og på steder hvor vi utvikler nyboligprosjekter. BOB er en sterk regional merkevare og vi prioriterer å knytte oss til andre sterke merkevarer gjennom sponsorater og samarbeid. Våre sponsorater skal være effektive verktøy for å bygge kjennskap, kunnskap og lojalitet til BOB.
Vårt samfunnsengasjement handler om mer enn å bygge boliger og tilby boliger på forkjøpsrett, og vi bidrar hvert år til en rekke initiativ som er til nytte for og påvirker lokalsamfunnet:
«Livet mellom husene»
Gjennom fondet «Livet mellom husene» deler BOB årlig ut rundt 200 000 kroner til sosiale tiltak i borettslag, sameier og andre boligrelaterte selskaper som er forvaltet av BOB. Overordnet retningslinje for tildeling av midler er at prosjektene skal legge til rette for samhandling eller fellesskap. Tildeling fra fondet er på inntil 50 % av prosjektenes totale kostnad.
Mange boligselskaper søker om støtte til oppgraderinger av utenomhusområder, og spesielt er det mange som ønsker seg midler til kjøp av nye benker. I 2024 ble derfor alle midlene i fondet satt av til BOB-benker.Til sammen 62 borettslag og sameier fikk tildelt benker. Benkene ble produsert hos tiltaksbedriften Trigger i Øygarden og Vevang Produksjon i Dale i Sunnfjord.
«Livet mellom husene»
Gjennom fondet «Livet mellom husene» deler BOB årlig ut rundt 200 000 kroner til sosiale tiltak i borettslag, sameier og andre boligrelaterte selskaper som er forvaltet av BOB. Overordnet retningslinje for tildeling av midler er at prosjektene skal legge til rette for samhandling eller fellesskap. Tildeling fra fondet er på inntil 50 % av prosjektenes totale kostnad.
Mange boligselskaper søker om støtte til oppgraderinger av utenomhusområder, og spesielt er det mange som ønsker seg midler til kjøp av nye benker. I 2024 ble derfor alle midlene i fondet satt av til BOB-benker.Til sammen 62 borettslag og sameier fikk tildelt benker. Benkene ble produsert hos tiltaksbedriften Trigger i Øygarden og Vevang Produksjon i Dale i Sunnfjord.
Støtte til kultur og idrett
BOBs samfunnsansvar uttrykkes også gjennom økonomisk støtte til foreninger og lag.
BOB støtter både kultur og idrett. BOB en viktig samarbeidspartner til Sportsklubben Brann og Fyllingsdalen Teater. Vi støtter også Førde IL Fotball, Førde Volleyball og Førdefestivalen økonomisk.
I tillegg er «BOB-gaven» etablert, som består av to årlige tildelinger der lag og organisasjoner som tar samfunnsansvar kan søke om støtte. Samlet utbetaling er kr. 200.000,-. I 2024 støttet vi 17 tiltak som alle bidrar til å bygge fellesskap.
Støtte til kultur og idrett
BOBs samfunnsansvar uttrykkes også gjennom økonomisk støtte til foreninger og lag.
BOB støtter både kultur og idrett. BOB en viktig samarbeidspartner til Sportsklubben Brann og Fyllingsdalen Teater. Vi støtter også Førde IL Fotball, Førde Volleyball og Førdefestivalen økonomisk.
I tillegg er «BOB-gaven» etablert, som består av to årlige tildelinger der lag og organisasjoner som tar samfunnsansvar kan søke om støtte. Samlet utbetaling er kr. 200.000,-. I 2024 støttet vi 17 tiltak som alle bidrar til å bygge fellesskap.
Mot-hjørnet
Gjennom vårt samarbeid med Sportsklubben Brann har vi involvert oss i MOT-hjørnet. MOT arbeider spesielt mot ungdommer i ungdomsskole og videregående skole, hvor de jobber forebyggende med å motvirke samfunnsutfordringer som mobbing, utenforskap og psykiske vansker med formål om å styrke ungdommers robusthet, livsmestring og mot.
MOT-hjørnet på Brann Stadion er et fysisk samlingspunkt hvor ungdom inviteres for å snakke om utfordringer og løsninger, og hvor de samtidig får en eksklusiv fotballkampopplevelse.
Mot-hjørnet
Gjennom vårt samarbeid med Sportsklubben Brann har vi involvert oss i MOT-hjørnet. MOT arbeider spesielt mot ungdommer i ungdomsskole og videregående skole, hvor de jobber forebyggende med å motvirke samfunnsutfordringer som mobbing, utenforskap og psykiske vansker med formål om å styrke ungdommers robusthet, livsmestring og mot.
MOT-hjørnet på Brann Stadion er et fysisk samlingspunkt hvor ungdom inviteres for å snakke om utfordringer og løsninger, og hvor de samtidig får en eksklusiv fotballkampopplevelse.
Mål
BOB har et godt omdømme. Dette måles årlig gjennom omdømmeundersøkelser. Vi måler også tilfredshet blant medlemmene og hos boligkjøpere i våre nyboligprosjekter. Resultatene sammenlignes med andre boligbyggelag og utbyggere. Dette er et systematisk arbeid som skal sikre at vi tar vare på og styrker vårt gode omdømme. Vi setter inn målrettede tiltak når måltallene ikke er på nivået som vi mener at de skal være.
Mål
BOB har et godt omdømme. Dette måles årlig gjennom omdømmeundersøkelser. Vi måler også tilfredshet blant medlemmene og hos boligkjøpere i våre nyboligprosjekter. Resultatene sammenlignes med andre boligbyggelag og utbyggere. Dette er et systematisk arbeid som skal sikre at vi tar vare på og styrker vårt gode omdømme. Vi setter inn målrettede tiltak når måltallene ikke er på nivået som vi mener at de skal være.