G1: Forretningsskikk
G1.1 Påvirkninger, risiko og muligheter
BOB har en faktisk, positiv påvirkning gjennom styregodkjente rutiner for varsling som sikrer at ansatte, innleide vikarer eller midlertidige ansatte kan varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet. Varslingsrutinene er innrettet på en slik måte at den som varsler er beskyttet mot gjengjeldelse fra arbeidsgiver og innleier som følge av varslingen.
Hensikten med gode varslingsrutiner er at eventuelle kritikkverdige forhold i virksomheten kan oppdages tidlig og håndteres på en god måte. Håndtering av kritikkverdige forhold er viktig for å bevare en god forretningskultur. Det er en viktig forutsetning at ansatte opplever det som trygt å varsle i BOB, og at de kan ha tillit til at varsler får en god saksbehandling uten gjengjeldelser, i tråd med arbeidsmiljølovens krav.
Vi omtaler her varslingsrutiner internt i vår virksomhet. Som tidligere omtalt i S2 har vi ikke en varslingskanal for eksterne interesseparter, men vi vil iverksette tiltak for dette i 2025.
G1.1 Påvirkninger, risiko og muligheter
BOB har en faktisk, positiv påvirkning gjennom styregodkjente rutiner for varsling som sikrer at ansatte, innleide vikarer eller midlertidige ansatte kan varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet. Varslingsrutinene er innrettet på en slik måte at den som varsler er beskyttet mot gjengjeldelse fra arbeidsgiver og innleier som følge av varslingen.
Hensikten med gode varslingsrutiner er at eventuelle kritikkverdige forhold i virksomheten kan oppdages tidlig og håndteres på en god måte. Håndtering av kritikkverdige forhold er viktig for å bevare en god forretningskultur. Det er en viktig forutsetning at ansatte opplever det som trygt å varsle i BOB, og at de kan ha tillit til at varsler får en god saksbehandling uten gjengjeldelser, i tråd med arbeidsmiljølovens krav.
Vi omtaler her varslingsrutiner internt i vår virksomhet. Som tidligere omtalt i S2 har vi ikke en varslingskanal for eksterne interesseparter, men vi vil iverksette tiltak for dette i 2025.
G1.2 Kultur og retningslinjer
BOBs etikk omfatter alle tillitsvalgte, ledere, ansatte og andre som med fullmakt opptrer på vegne av BOB. Dette gjelder BOB konsern så vel som i alle selskaper/virksomheter som er eid av BOB. BOBs etiske fundament er basis for konsernets verdigrunnlag og skal være et merkbart kjennetegn ved BOB. God etikk og verdibaserte holdninger skal til enhver tid prege alle tillitsvalgtes og ansattes virksomhet på alle nivåer. Etterlevelse av BOBs etikk er en forutsetning for å kunne inneha tillitsverv og å være ansatt i BOB.
Det er ledelsens ansvar å påse at BOBs etiske retningslinjer er kjent og blir etterlevd av alle som omfattes av dem. Styret i BOB behandlet og vedtok en revisjon av BOBs etiske retningslinjer i 2022. Et særlig ansvar påhviler styrets leder hva angår styrets og tillitsvalgtes arbeid samt de beslutninger styret treffer, og det tilligger administrerende direktør å påse at BOBs etikk er kjent, implementert og etterlevd av konsernets ansatte. På samme måte er det enhver tillitsvalgt og medarbeiders plikt å sette seg inn i og etterleve BOBs etikk. Unnlatelse og overtredelse av BOBs etiske retningslinjer vil bli møtt med reaksjon tilpasset overtredelsens art og omfang. Våre etiske retningslinjer er også omtalt under S1.1 Strategi for arbeidsmiljøet for egen arbeidsstyrke.
G1.2 Kultur og retningslinjer
BOBs etikk omfatter alle tillitsvalgte, ledere, ansatte og andre som med fullmakt opptrer på vegne av BOB. Dette gjelder BOB konsern så vel som i alle selskaper/virksomheter som er eid av BOB. BOBs etiske fundament er basis for konsernets verdigrunnlag og skal være et merkbart kjennetegn ved BOB. God etikk og verdibaserte holdninger skal til enhver tid prege alle tillitsvalgtes og ansattes virksomhet på alle nivåer. Etterlevelse av BOBs etikk er en forutsetning for å kunne inneha tillitsverv og å være ansatt i BOB.
Det er ledelsens ansvar å påse at BOBs etiske retningslinjer er kjent og blir etterlevd av alle som omfattes av dem. Styret i BOB behandlet og vedtok en revisjon av BOBs etiske retningslinjer i 2022. Et særlig ansvar påhviler styrets leder hva angår styrets og tillitsvalgtes arbeid samt de beslutninger styret treffer, og det tilligger administrerende direktør å påse at BOBs etikk er kjent, implementert og etterlevd av konsernets ansatte. På samme måte er det enhver tillitsvalgt og medarbeiders plikt å sette seg inn i og etterleve BOBs etikk. Unnlatelse og overtredelse av BOBs etiske retningslinjer vil bli møtt med reaksjon tilpasset overtredelsens art og omfang. Våre etiske retningslinjer er også omtalt under S1.1 Strategi for arbeidsmiljøet for egen arbeidsstyrke.
I henhold til BOBs etiske retningslinjer skal tillitsvalgte og ansatte ikke under noen omstendighet benytte sin posisjon ved å tilby eller motta urettmessige pengegaver, andre godtgjørelser og fordeler for å oppnå forretningsmessig eller privat gevinst for seg selv eller andre. Avtaler med mellommenn for å kanalisere urettmessig betaling er å anse som delaktighet i korrupsjon og vil ikke bli tolerert.
I henhold til varslingsrutinen omtalt under S1.3.1. Varsling av kritikkverdige forhold, kan ansatte og innleide medarbeidere alltid varsle sin nærmeste overordnede eller andre i virksomheten som har ansvar for de spørsmål eller personer det gjelder. Det er også mulig å varsle tillitsvalgt, verneombud eller arbeidsmiljøutvalg. Gjelder informasjonen en sak som kan involvere ledere i bedriften, eller varslingen ikke har ført frem, kan styreleder kontaktes. I tillegg er det den ansattes rett til å varsle relevante offentlige tilsynsmyndigheter.
I henhold til BOBs etiske retningslinjer skal tillitsvalgte og ansatte ikke under noen omstendighet benytte sin posisjon ved å tilby eller motta urettmessige pengegaver, andre godtgjørelser og fordeler for å oppnå forretningsmessig eller privat gevinst for seg selv eller andre. Avtaler med mellommenn for å kanalisere urettmessig betaling er å anse som delaktighet i korrupsjon og vil ikke bli tolerert.
I henhold til varslingsrutinen omtalt under S1.3.1. Varsling av kritikkverdige forhold, kan ansatte og innleide medarbeidere alltid varsle sin nærmeste overordnede eller andre i virksomheten som har ansvar for de spørsmål eller personer det gjelder. Det er også mulig å varsle tillitsvalgt, verneombud eller arbeidsmiljøutvalg. Gjelder informasjonen en sak som kan involvere ledere i bedriften, eller varslingen ikke har ført frem, kan styreleder kontaktes. I tillegg er det den ansattes rett til å varsle relevante offentlige tilsynsmyndigheter.
G1.3 Tiltak
Vår rutine for varsling av kritikkverdige forhold er definert som en grunnleggende HMS-rutine som alle ansatte i BOB skal lese og forstå. Det sendes ut e-post til ansatte med lenke til varslingsrutinen. Ansatte må lese og bekrefte at de har forstått rutinen gjennom vårt kvalitetssystem. Leder for HMS og kvalitet følger opp gjennomføringsgraden på lesebekreftelser. Varslingsrutinen er også en del av opplæringen for våre nyansatte og har blitt tatt opp i undervisning om meldekultur for alle avdelingene våre.
I 2025 har vi planlagt kompetanseheving for alle ledere i BOB der håndtering av varslingssaker vil være en del av innholdet. I forkant av dette tiltaket vil vi vurdere behovet for å revidere og tydeliggjøre vår varslingsrutine. Fra varslingssaker i media vet vi at mange varslere opplever at det er vanskelig å stå i rollen som varsler. Vi vil derfor se på behovet for å ytterligere styrke vårt vern av varslere i denne gjennomgangen.
G1.3 Tiltak
Vår rutine for varsling av kritikkverdige forhold er definert som en grunnleggende HMS-rutine som alle ansatte i BOB skal lese og forstå. Det sendes ut e-post til ansatte med lenke til varslingsrutinen. Ansatte må lese og bekrefte at de har forstått rutinen gjennom vårt kvalitetssystem. Leder for HMS og kvalitet følger opp gjennomføringsgraden på lesebekreftelser. Varslingsrutinen er også en del av opplæringen for våre nyansatte og har blitt tatt opp i undervisning om meldekultur for alle avdelingene våre.
I 2025 har vi planlagt kompetanseheving for alle ledere i BOB der håndtering av varslingssaker vil være en del av innholdet. I forkant av dette tiltaket vil vi vurdere behovet for å revidere og tydeliggjøre vår varslingsrutine. Fra varslingssaker i media vet vi at mange varslere opplever at det er vanskelig å stå i rollen som varsler. Vi vil derfor se på behovet for å ytterligere styrke vårt vern av varslere i denne gjennomgangen.