S2: Arbeidere i verdikjeden
Gjennom vår rolle som byggherre og byggherres representant kan BOB påvirke mange mennesker i verdikjeden vår; både i ulike land hvor byggematerialer utvinnes og produseres, og på norske byggeplasser.
Gjennom vår rolle som byggherre og byggherres representant kan BOB påvirke mange mennesker i verdikjeden vår; både i ulike land hvor byggematerialer utvinnes og produseres, og på norske byggeplasser.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings (DFØ) høyrisikoliste viser at byggematerialer som metall og stein innebærer høy risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter i prosessene for utvinning, foredling og bearbeiding. For trevirke er risikoen middels høy, avhengig av om trevirket er fra norsk skogbruk eller importert fra andre land med høyere risiko. Eksempler på brudd på menneskerettigheter er barnearbeid, tvangsarbeid, farlig arbeidsmiljø, lave lønninger og fravær av fagforeninger (Kilde: Bygg- og anleggsmaterialer | Anskaffelser.no). BOB vurderer at vi har en vesentlig, potensiell negativ påvirkning på arbeidsforhold og menneskerettigheter for arbeidere som utvinner og produserer byggematerialer for våre byggeprosjekter.
Samtidig er bygg- og anleggsbransjen i Norge forbundet med høy risiko for arbeidsskader, arbeidsulykker, arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. I felles årsrapport for etatenes innsats mot arbeidslivskriminalitet 2023 skriver etatene at de i bygg- og anleggsbransjen har avdekket “bruk av ulovlig arbeidskraft, skatte- og avgiftskriminalitet, svart arbeid og utnytting av arbeidstakere.” BOB vurderer at vi har en vesentlig, potensiell negativ påvirkning på både arbeidstakerrettigheter og HMS-risiko for arbeidere på våre byggeplasser. Den økte HMS-risikoen omfatter fysiske risikoer som fall fra høyder og skade som følge av bruk av utstyr, maskiner og elektriske anlegg, samt eksponering mot kjemikalier og skader som følge av dårlige arbeidsstillinger.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings (DFØ) høyrisikoliste viser at byggematerialer som metall og stein innebærer høy risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter i prosessene for utvinning, foredling og bearbeiding. For trevirke er risikoen middels høy, avhengig av om trevirket er fra norsk skogbruk eller importert fra andre land med høyere risiko. Eksempler på brudd på menneskerettigheter er barnearbeid, tvangsarbeid, farlig arbeidsmiljø, lave lønninger og fravær av fagforeninger (Kilde: Bygg- og anleggsmaterialer | Anskaffelser.no). BOB vurderer at vi har en vesentlig, potensiell negativ påvirkning på arbeidsforhold og menneskerettigheter for arbeidere som utvinner og produserer byggematerialer for våre byggeprosjekter.
Samtidig er bygg- og anleggsbransjen i Norge forbundet med høy risiko for arbeidsskader, arbeidsulykker, arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. I felles årsrapport for etatenes innsats mot arbeidslivskriminalitet 2023 skriver etatene at de i bygg- og anleggsbransjen har avdekket “bruk av ulovlig arbeidskraft, skatte- og avgiftskriminalitet, svart arbeid og utnytting av arbeidstakere.” BOB vurderer at vi har en vesentlig, potensiell negativ påvirkning på både arbeidstakerrettigheter og HMS-risiko for arbeidere på våre byggeplasser. Den økte HMS-risikoen omfatter fysiske risikoer som fall fra høyder og skade som følge av bruk av utstyr, maskiner og elektriske anlegg, samt eksponering mot kjemikalier og skader som følge av dårlige arbeidsstillinger.
BOB er omfattet av åpenhetsloven. Loven pålegger virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger, til å informere publikum om disse på forespørsel, og til å redegjøre årlig for arbeidet med aktsomhetsvurderingene. Formålet med loven er å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser som kan knyttes direkte til virksomheten, eller gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere. Aktsomhetsvurdering gjøres for å kartlegge, forebygge og å håndtere eventuelle negative konsekvenser av vår virksomhet, av vår leverandørkjede eller av våre forretningsforbindelser.
Arbeidet med aktsomhetsvurdering etter åpenhetsloven er organisert i en tverrfaglig arbeidsgruppe. Gruppen skal sørge for at BOB arbeider i henhold til kravene i loven og de forpliktelsene vi har overfor våre interessenter. Gruppen har mandat til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for de ulike selskapene i BOB konsern, og foreslår prioriteringer i arbeidet basert på risiko og i samråd med den enkelte direktør. Arbeidsgruppen rapporterer til konsernledelsen. Arbeidet med aktsomhetsvurderinger ser vi på som en kontinuerlig forbedringsprosess, hvor vi bygger videre på rutiner og strukturer vi allerede har, men også supplerer med ny kunnskap og nye tiltak.
BOB er omfattet av åpenhetsloven. Loven pålegger virksomheter å gjennomføre aktsomhetsvurderinger, til å informere publikum om disse på forespørsel, og til å redegjøre årlig for arbeidet med aktsomhetsvurderingene. Formålet med loven er å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser som kan knyttes direkte til virksomheten, eller gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere. Aktsomhetsvurdering gjøres for å kartlegge, forebygge og å håndtere eventuelle negative konsekvenser av vår virksomhet, av vår leverandørkjede eller av våre forretningsforbindelser.
Arbeidet med aktsomhetsvurdering etter åpenhetsloven er organisert i en tverrfaglig arbeidsgruppe. Gruppen skal sørge for at BOB arbeider i henhold til kravene i loven og de forpliktelsene vi har overfor våre interessenter. Gruppen har mandat til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for de ulike selskapene i BOB konsern, og foreslår prioriteringer i arbeidet basert på risiko og i samråd med den enkelte direktør. Arbeidsgruppen rapporterer til konsernledelsen. Arbeidet med aktsomhetsvurderinger ser vi på som en kontinuerlig forbedringsprosess, hvor vi bygger videre på rutiner og strukturer vi allerede har, men også supplerer med ny kunnskap og nye tiltak.
S2.1 Retningslinjer for arbeidstakere i verdikjeden
BOB forplikter seg til å etterleve gjeldende lover og regler, inkludert internasjonalt anerkjente konvensjoner om menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi skal bidra positivt og konstruktivt ved å påvirke arbeidet for menneskerettigheter, forhindre barnearbeid og ivaretakelse av arbeidsrettigheter, både i eget selskap og overfor våre leverandører, underleverandører og samarbeidspartnere i vår verdikjede. Våre etiske retningslinjer er vedtatt av styret i BOB (se G1, forretningsskikk).
Vi stiller en rekke etiske krav og seriøsitetskrav til våre leverandører og samarbeidspartnere gjennom våre kontrakter:
S2.1 Retningslinjer for arbeidstakere i verdikjeden
BOB forplikter seg til å etterleve gjeldende lover og regler, inkludert internasjonalt anerkjente konvensjoner om menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi skal bidra positivt og konstruktivt ved å påvirke arbeidet for menneskerettigheter, forhindre barnearbeid og ivaretakelse av arbeidsrettigheter, både i eget selskap og overfor våre leverandører, underleverandører og samarbeidspartnere i vår verdikjede. Våre etiske retningslinjer er vedtatt av styret i BOB (se G1, forretningsskikk).
Vi stiller en rekke etiske krav og seriøsitetskrav til våre leverandører og samarbeidspartnere gjennom våre kontrakter:
Rutine for aktsomhetsvurdering
Beskriver hvordan BOB gjennomfører aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskap.
Rutine for aktsomhetsvurdering
Beskriver hvordan BOB gjennomfører aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskap.
Kontraktsmaler
Stiller etiske krav om å respektere og etterleve grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, dyrevern, antihvitvasking- og korrupsjon, sivile og politiske rettigheter, og miljø. Stiller krav til aktsomhetsvurdering og seriøsitetskrav.
Kontraktsmaler
Stiller etiske krav om å respektere og etterleve grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, dyrevern, antihvitvasking- og korrupsjon, sivile og politiske rettigheter, og miljø. Stiller krav til aktsomhetsvurdering og seriøsitetskrav.
Innkjøpspolicy
Skal sikre ansvarlige innkjøpsprosesser i BOB. Våre innkjøpsprosesser skal spesielt ivareta krav til pris og lønnsomhet, kvalitet, klima og miljø, sosial bærekraft og seriøsitet.
Innkjøpspolicy
Skal sikre ansvarlige innkjøpsprosesser i BOB. Våre innkjøpsprosesser skal spesielt ivareta krav til pris og lønnsomhet, kvalitet, klima og miljø, sosial bærekraft og seriøsitet.
S2.2 Involvering av påvirkede interessenter
Bygg- og anleggsbransjen har høy risiko for brudd på anstendige arbeidsvilkår og arbeidslivskriminalitet. Koordinatorer for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø følger opp arbeidsmiljøet med vernerunder på våre byggeplasser. Verneombud på byggeplassen deltar på vernerundene. Bruk av verktøyet for barriereindikatorer innebærer at vi går ekstra sikkerhetsrunder der vi snakker med arbeiderne mens de jobber for å undersøke kjennskap til rutiner, opplæring og arbeidsmetoder.
For arbeidere i verdikjeden for byggematerialer har vi foreløpig ikke noe tiltak for involvering.
S2.2 Involvering av påvirkede interessenter
Bygg- og anleggsbransjen har høy risiko for brudd på anstendige arbeidsvilkår og arbeidslivskriminalitet. Koordinatorer for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø følger opp arbeidsmiljøet med vernerunder på våre byggeplasser. Verneombud på byggeplassen deltar på vernerundene. Bruk av verktøyet for barriereindikatorer innebærer at vi går ekstra sikkerhetsrunder der vi snakker med arbeiderne mens de jobber for å undersøke kjennskap til rutiner, opplæring og arbeidsmetoder.
For arbeidere i verdikjeden for byggematerialer har vi foreløpig ikke noe tiltak for involvering.
S2.3 Gjenoppretting og varslingskanaler
For eksterne er e-postadressen aapenhet@bob.no en kanal for å etterspørre informasjon eller varsle. Vi anerkjenner at det kan være vanskelig for enkeltpersoner å varsle. Som oppfølging av vår doble vesentlighetsanalyse vil vi i 2025 opprette vår egen varslingskanal for eksterne.
I 2024 har vi inngått en samarbeidsavtale med Fair play bygg og anlegg Vestland, som avslører, bekjemper og dokumenterer arbeidslivskriminalitet og lovbrudd i bransjen, i tett samarbeid med fagforeningene. Formålet med samarbeidsavtalen er å sikre seriøse bedrifters rammebetingelser, hindre sosial dumping og at useriøse aktører får tilgang til byggeprosjekter i regi av BOB BBL konsern.I 2024 har det blitt hengt opp plakater med varslingskanalen til Fair play bygg og anlegg Vestland på våre byggeplasser. Fair plays varslingskanal er tilgjengelig på flere språk.
BOB har i vår rutine for aktsomhetsvurdering beskrevet hvordan vi vil rette opp negativ påvirkning i eventuelle saker der dette er påkrevd. Når bedriften kartlegger at den har forårsaket eller bidratt til faktisk skade, skal skaden håndteres. Dette skjer ved å sørge for, eller samarbeide om, gjenoppretting og erstatning. BOB skal forsøke å gjenopprette situasjonen den berørte personen eller personene ville vært i uten skaden hvis mulig, og tilrettelegge for gjenoppretting som står i forhold til skadens art og omfang. Interessenter og skadelidende må involveres. Det bør undersøkes om de som har klaget er fornøyd med prosessen som er iverksatt og resultatet av prosessen. BOB vil samarbeide med legitime klageordninger som OECDs nasjonale kontaktpunkt for å sikre god håndtering av klagesaker.
S2.3 Gjenoppretting og varslingskanaler
For eksterne er e-postadressen aapenhet@bob.no en kanal for å etterspørre informasjon eller varsle. Vi anerkjenner at det kan være vanskelig for enkeltpersoner å varsle. Som oppfølging av vår doble vesentlighetsanalyse vil vi i 2025 opprette vår egen varslingskanal for eksterne.
I 2024 har vi inngått en samarbeidsavtale med Fair play bygg og anlegg Vestland, som avslører, bekjemper og dokumenterer arbeidslivskriminalitet og lovbrudd i bransjen, i tett samarbeid med fagforeningene. Formålet med samarbeidsavtalen er å sikre seriøse bedrifters rammebetingelser, hindre sosial dumping og at useriøse aktører får tilgang til byggeprosjekter i regi av BOB BBL konsern.I 2024 har det blitt hengt opp plakater med varslingskanalen til Fair play bygg og anlegg Vestland på våre byggeplasser. Fair plays varslingskanal er tilgjengelig på flere språk.
BOB har i vår rutine for aktsomhetsvurdering beskrevet hvordan vi vil rette opp negativ påvirkning i eventuelle saker der dette er påkrevd. Når bedriften kartlegger at den har forårsaket eller bidratt til faktisk skade, skal skaden håndteres. Dette skjer ved å sørge for, eller samarbeide om, gjenoppretting og erstatning. BOB skal forsøke å gjenopprette situasjonen den berørte personen eller personene ville vært i uten skaden hvis mulig, og tilrettelegge for gjenoppretting som står i forhold til skadens art og omfang. Interessenter og skadelidende må involveres. Det bør undersøkes om de som har klaget er fornøyd med prosessen som er iverksatt og resultatet av prosessen. BOB vil samarbeide med legitime klageordninger som OECDs nasjonale kontaktpunkt for å sikre god håndtering av klagesaker.
S2.4 Tiltak og aktiviteter
I 2024 har vi i tillegg til aktsomhetsvurdering av leverandører gjennomført en seriøsitetskontroll av lønnsforhold hos en leverandør. I denne kontrollen fant vi brudd på etterlevelse av tariffbestemmelser i en allmenngjort bransje.
Bygg- og anleggsbransjen har som nevnt en høy risiko for arbeidslivskriminalitet, brudd på anstendige arbeidsforhold og stor risiko for arbeidsrelaterte skader og ulykker. I våre nybyggprosjekter bruker vi de omforente seriøsitetsbestemmelsene for bygg og anlegg som krav til våre leverandører, i tillegg til egne, spesifikke krav om aktsomhetsvurdering og HMS-rapportering. Vi vurderer at sporing av verdikjeden for byggematerialer er et forbedringsområde som vi vil jobbe videre med i tiden fremover, og som kan bidra til å redusere risikoen for brudd på arbeidstakerrettigheter.
I 2024 har vi også jobbet forebyggende med HMS i to byggeprosjekter ved hjelp av verktøyet barriereindikatorer, som måler det forebyggende sikkerhetsarbeidet på byggeplassen. En av risikofaktorene på byggeplasser er at HMS-arbeidet må samordnes mellom mange aktører, og at kommunikasjon kan være utfordrende på tvers av mange ulike firma. Det er derfor viktig å kontrollere at HMS-rutinene blir etterlevd i praksis. Vi ser at leverandøroppfølging og kontroll av etterlevelse vil være viktig for å forebygge brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold; både i verdikjeden for byggematerialer og på byggeplass.
I vår handlingsplan for bærekraft har vi satt oss mål om å redusere risikoen for brudd på arbeidstakerrettigheter og menneskerettighetsbrudd, både i verdikjeden for byggematerialer og for arbeidere på byggeplasser i våre prosjekter. Vi vil også arbeide videre for å redusere HMS-risiko på våre byggeplasser.
S2.4 Tiltak og aktiviteter
I 2024 har vi i tillegg til aktsomhetsvurdering av leverandører gjennomført en seriøsitetskontroll av lønnsforhold hos en leverandør. I denne kontrollen fant vi brudd på etterlevelse av tariffbestemmelser i en allmenngjort bransje.
Bygg- og anleggsbransjen har som nevnt en høy risiko for arbeidslivskriminalitet, brudd på anstendige arbeidsforhold og stor risiko for arbeidsrelaterte skader og ulykker. I våre nybyggprosjekter bruker vi de omforente seriøsitetsbestemmelsene for bygg og anlegg som krav til våre leverandører, i tillegg til egne, spesifikke krav om aktsomhetsvurdering og HMS-rapportering. Vi vurderer at sporing av verdikjeden for byggematerialer er et forbedringsområde som vi vil jobbe videre med i tiden fremover, og som kan bidra til å redusere risikoen for brudd på arbeidstakerrettigheter.
I 2024 har vi også jobbet forebyggende med HMS i to byggeprosjekter ved hjelp av verktøyet barriereindikatorer, som måler det forebyggende sikkerhetsarbeidet på byggeplassen. En av risikofaktorene på byggeplasser er at HMS-arbeidet må samordnes mellom mange aktører, og at kommunikasjon kan være utfordrende på tvers av mange ulike firma. Det er derfor viktig å kontrollere at HMS-rutinene blir etterlevd i praksis. Vi ser at leverandøroppfølging og kontroll av etterlevelse vil være viktig for å forebygge brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold; både i verdikjeden for byggematerialer og på byggeplass.
I vår handlingsplan for bærekraft har vi satt oss mål om å redusere risikoen for brudd på arbeidstakerrettigheter og menneskerettighetsbrudd, både i verdikjeden for byggematerialer og for arbeidere på byggeplasser i våre prosjekter. Vi vil også arbeide videre for å redusere HMS-risiko på våre byggeplasser.
Risikoforhold
Tiltak vi vil fortsette med eller innføre i 2025
Risikoforhold
Tiltak vi vil fortsette med eller innføre i 2025
Brudd på arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter i verdikjeden for byggematerialer
- Innføre krav om elektronisk produktdeklarasjon for byggematerialer i våre nybyggprosjekter
- Aktsomhetsvurderinger
Brudd på arbeidstakerrettigheter og menneskerettigheter i verdikjeden for byggematerialer
- Innføre krav om elektronisk produktdeklarasjon for byggematerialer i våre nybyggprosjekter
- Aktsomhetsvurderinger
Brudd på arbeidstakerrettigheter på byggeplass
- Ekstern varslingskanal
- Aktsomhetsvurderinger
- Revisjoner på byggeplass
- Seriøsitetskontroller av leverandører
- Samarbeid med Fair Play
Brudd på arbeidstakerrettigheter på byggeplass
- Ekstern varslingskanal
- Aktsomhetsvurderinger
- Revisjoner på byggeplass
- Seriøsitetskontroller av leverandører
- Samarbeid med Fair Play
HMS-risiko på byggeplass
- Revisjoner på byggeplass
- Samarbeide med entreprenørene om barriereindikatorer på byggeplass
HMS-risiko på byggeplass
- Revisjoner på byggeplass
- Samarbeide med entreprenørene om barriereindikatorer på byggeplass
S2.5 Mål
Vi har foreløpig ikke utarbeidet tallfestede mål for våre vesentlige påvirkninger på arbeidere i verdikjeden.
S2.5 Mål
Vi har foreløpig ikke utarbeidet tallfestede mål for våre vesentlige påvirkninger på arbeidere i verdikjeden.