Generell informasjon
Om BOB
BOB BBL (heretter BOB) er et boligbyggelag opprettet i 1941, som eies av over 80 000 medlemmer. BOB har som hovedformål å skaffe boliger for sine medlemmer, og har siden oppstarten bygget over 18 000 boliger.
BOB er det største boligbyggelaget på Vestlandet, og det tredje største i landet. BOB er organisert som et konsern, bestående av et morselskap med følgende datterselskap som alle har sin aktivitet i Norge:
Om BOB
BOB BBL (heretter BOB) er et boligbyggelag opprettet i 1941, som eies av over 80 000 medlemmer. BOB har som hovedformål å skaffe boliger for sine medlemmer, og har siden oppstarten bygget over 18 000 boliger.
BOB er det største boligbyggelaget på Vestlandet, og det tredje største i landet. BOB er organisert som et konsern, bestående av et morselskap med følgende datterselskap som alle har sin aktivitet i Norge:
BOB BBL
Morselskapet som ivaretar konsernfunksjoner som økonomi, konsernregnskap, HR, HMSK, IT, digital forretningsutvikling og kommunikasjon, forretningsområdene medlem og forretningsførsel med økonomisk og juridisk rådgivning samt regnskap og lønn.
I tillegg tilbyr vi tjenester innenfor teknisk rådgivning og prosjekt som for eksempel rehabilitering og påbygg.
BOB Eiendomsutvikling AS
Utvikling av eiendommer, herunder boligområder og kombinasjon av bolig og næring. BOB Eiendomsutvikling AS er en ledende bolig- og områdeutvikler i Vestland, med naturlig tyngdepunkt i Bergensområdet, og med mål om til enhver tid å ha boliger under bygging og for salg.
Selve byggingen blir utført av underleverandører.
BOB BBL
Morselskapet som ivaretar konsernfunksjoner som økonomi, konsernregnskap, HR, HMSK, IT, digital forretningsutvikling og kommunikasjon, forretningsområdene medlem og forretningsførsel med økonomisk og juridisk rådgivning samt regnskap og lønn.
I tillegg tilbyr vi tjenester innenfor teknisk rådgivning og prosjekt som for eksempel rehabilitering og påbygg.
BOB Eiendomsutvikling AS
Utvikling av eiendommer, herunder boligområder og kombinasjon av bolig og næring. BOB Eiendomsutvikling AS er en ledende bolig- og områdeutvikler i Vestland, med naturlig tyngdepunkt i Bergensområdet, og med mål om til enhver tid å ha boliger under bygging og for salg.
Selve byggingen blir utført av underleverandører.
BOB Eiendomstjenester AS
Tilbyr tjenester innenfor drift av næringseiendom og driftstjenester for våre kunder. Deler av selskapet ble overdratt til morselskapet BOB BBL i henholdsvis 2022 og 2024.
BOB Boligutleie AS
Datterselskap av BOB Eiendomsutvikling AS, tilbyr 139 utleieboliger. Bergen kommune har tildelingsrett på 44 av disse. Resten tilbys BOBs medlemmer.
BOB Eiendomstjenester AS
Tilbyr tjenester innenfor drift av næringseiendom og driftstjenester for våre kunder. Deler av selskapet ble overdratt til morselskapet BOB BBL i henholdsvis 2022 og 2024.
BOB Boligutleie AS
Datterselskap av BOB Eiendomsutvikling AS, tilbyr 139 utleieboliger. Bergen kommune har tildelingsrett på 44 av disse. Resten tilbys BOBs medlemmer.
En komplett oversikt over alle juridiske enheter som inngår i BOB-konsernet, er å finne i note 1 til årsregnskapet.
En komplett oversikt over alle juridiske enheter som inngår i BOB-konsernet, er å finne i note 1 til årsregnskapet.
Om bærekraftsrapporten
Denne rapporten omfatter BOB BBL, BOB Eiendomsutvikling AS, BOB Eiendomstjenester AS og BOB Boligutleie AS. Bærekraftsrapporten er således utarbeidet på tilsvarende konsoliderte nivå som den finansielle årsrapporten.
Som omtalt i forord fra administrerende direktør er BOB ennå ikke omfattet av kravene i CSRD. De nylig foreslåtte endringer i CSRD, vil dersom de blir vedtatt føre til at BOB-konsernet ikke blir omfattet av CSRD. Vi har imidlertid valgt å rapportere mot CSRD for 2024.
Om bærekraftsrapporten
Denne rapporten omfatter BOB BBL, BOB Eiendomsutvikling AS, BOB Eiendomstjenester AS og BOB Boligutleie AS. Bærekraftsrapporten er således utarbeidet på tilsvarende konsoliderte nivå som den finansielle årsrapporten.
Som omtalt i forord fra administrerende direktør er BOB ennå ikke omfattet av kravene i CSRD. De nylig foreslåtte endringer i CSRD, vil dersom de blir vedtatt føre til at BOB-konsernet ikke blir omfattet av CSRD. Vi har imidlertid valgt å rapportere mot CSRD for 2024.
Organisering av bærekraftsarbeidet i BOB
God virksomhetsstyring er avgjørende for at vi skal lykkes med bærekraftig omstilling. For BOB handler dette både om hvordan vi organiserer virksomheten, ivaretar lovpålagte krav og påser at risiko, muligheter og tidvise vanskelige avveininger gjennomføres på en ansvarlig måte.
Figur: Organisasjonskart BOB ↓
Organisering av bærekraftsarbeidet i BOB
God virksomhetsstyring er avgjørende for at vi skal lykkes med bærekraftig omstilling. For BOB handler dette både om hvordan vi organiserer virksomheten, ivaretar lovpålagte krav og påser at risiko, muligheter og tidvise vanskelige avveininger gjennomføres på en ansvarlig måte.
Figur: Organisasjonskart BOB ↓
Styret velges av generalforsamlingen etter innstilling fra valgkomiteen. Valgkomiteen foretar sin innstilling på bakgrunn av vedtektene og etter en samlet vurdering av sammensetning, ønsket kompetanse og mangfold. Kunnskap om og interesse for bærekraft er en av flere viktige faktorer som vektlegges. Videre vektlegges det blant annet at styremedlemmer ikke har interessekonflikter.
Styret fungerer som et kollegium, og ulike styremedlemmer har ikke spesifikke oppgaver i styrearbeidet, utover at styreleder leder møtene, og sammen med administrerende direktør og styresekretær utarbeider dagsorden for styremøtene. Styreleder er i tillegg adm.dir. sin nærmeste overordnede. Styret i BOB har tre ansattrepresentanter.
I 2023 ble det ansatt egen leder for HMS og kvalitet. I 2024 ble bærekraft supplert som ansvarsområde. Leder for HMS, kvalitet og bærekraft rapporterer kvartalsvis til konsernledelsen. BOB har en intern tverrfaglig bærekraftsgruppe som bistår konsernledelsen innenfor bærekraft. BOB har også en tverrfaglig arbeidsgruppe for aktsomhetsvurdering. Vi har omtalt vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger i kapittel S2 og i våre redegjørelser for aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven.
BOBs lederforum består av konsernledelsen og mellomlederne i BOB, til sammen 32 ledere. I lederforum diskuterer vi jevnlig ulike tema innenfor det pågående bærekraftsarbeidet, se tabell under for kompetanseheving relevant for bærekraft i 2024.
Styret velges av generalforsamlingen etter innstilling fra valgkomiteen. Valgkomiteen foretar sin innstilling på bakgrunn av vedtektene og etter en samlet vurdering av sammensetning, ønsket kompetanse og mangfold. Kunnskap om og interesse for bærekraft er en av flere viktige faktorer som vektlegges. Videre vektlegges det blant annet at styremedlemmer ikke har interessekonflikter.
Styret fungerer som et kollegium, og ulike styremedlemmer har ikke spesifikke oppgaver i styrearbeidet, utover at styreleder leder møtene, og sammen med administrerende direktør og styresekretær utarbeider dagsorden for styremøtene. Styreleder er i tillegg adm.dir. sin nærmeste overordnede. Styret i BOB har tre ansattrepresentanter.
I 2023 ble det ansatt egen leder for HMS og kvalitet. I 2024 ble bærekraft supplert som ansvarsområde. Leder for HMS, kvalitet og bærekraft rapporterer kvartalsvis til konsernledelsen. BOB har en intern tverrfaglig bærekraftsgruppe som bistår konsernledelsen innenfor bærekraft. BOB har også en tverrfaglig arbeidsgruppe for aktsomhetsvurdering. Vi har omtalt vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger i kapittel S2 og i våre redegjørelser for aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven.
BOBs lederforum består av konsernledelsen og mellomlederne i BOB, til sammen 32 ledere. I lederforum diskuterer vi jevnlig ulike tema innenfor det pågående bærekraftsarbeidet, se tabell under for kompetanseheving relevant for bærekraft i 2024.
BOBs Medlemsforum er en del av BOBs medlemsdemokrati og er et rådgivende organ for boligbyggelagets administrative ledelse. Forumet kan på selvstendig grunnlag eller etter ønske fra administrasjonen gi innspill til BOB sin ledelse.
BOBs Medlemsforum har syv medlemmer som velges av generalforsamlingen for ett år om gangen. BOBs arbeid med bærekraft er blant temaene som jevnlig er på agendaen.
Gjennomført opplæring for lederforum i 2024
- Opplæring i god sykefraværsoppfølging
- Grunnkurs bærekraft
- HMS-kurs for ledere
- Sykefravær og ledelse
- Opplæring i rekruttering
BOBs Medlemsforum er en del av BOBs medlemsdemokrati og er et rådgivende organ for boligbyggelagets administrative ledelse. Forumet kan på selvstendig grunnlag eller etter ønske fra administrasjonen gi innspill til BOB sin ledelse.
BOBs Medlemsforum har syv medlemmer som velges av generalforsamlingen for ett år om gangen. BOBs arbeid med bærekraft er blant temaene som jevnlig er på agendaen.
Gjennomført opplæring for lederforum i 2024
- Opplæring i god sykefraværsoppfølging
- Grunnkurs bærekraft
- HMS-kurs for ledere
- Sykefravær og ledelse
- Opplæring i rekruttering
Kjønnsfordeling i styre og konsernledelse
Kjønnsfordeling i styre og konsernledelse
* Som samvirkevirksomhet er styremedlemmene medlem i BOB BBL, og har således en såkalt andelskapital i BOB BBL, som utgjør kr. 300 per medlem. Det er vedtektsfestet at det ikke betales utbytte i BOB BBL. Ingen av styremedlemmene har eierinteresser i datterselskapene utover andelskapitalen på kr 300 i morselskapet. BOB har ikke insentivordninger i form av bonus eller annen variabel lønn.
* Som samvirkevirksomhet er styremedlemmene medlem i BOB BBL, og har således en såkalt andelskapital i BOB BBL, som utgjør kr. 300 per medlem. Det er vedtektsfestet at det ikke betales utbytte i BOB BBL. Ingen av styremedlemmene har eierinteresser i datterselskapene utover andelskapitalen på kr 300 i morselskapet. BOB har ikke insentivordninger i form av bonus eller annen variabel lønn.
BOBs strategi, forretningsmodell og verdikjede
Visjon og forretningsidé
BOBs visjon er å bygge fellesskap.
Fellesskap kan være små og store, fra familie til storsamfunnet. Fellesskap gir mennesker både trygghet og muligheter. BOB skal utvikle attraktive og trygge fellesskap i form av gode og attraktive boliger, nabolag og arbeidsplasser. Gjennom dette skal BOB også bidra til å ivareta den norske modellen der flertallet eier sin egen bolig, utvikle bærekraftige byer og samfunn, og å motvirke klimaendringene.
BOB forretningsidé er å utvikle boliger for ulike kjøpergrupper med vekt på kvalitet og gode bomiljø, tilby tjenester til boligselskaper og eiere av næringseiendom der vi utmerker oss på kvalitet og høy kompetanse, og tilby medlemmene utleieboliger og attraktive medlemsfordeler der forkjøpsretten på nye og brukte boliger er den viktigste.
BOBs strategi, forretningsmodell og verdikjede
Visjon og forretningsidé
BOBs visjon er å bygge fellesskap.
Fellesskap kan være små og store, fra familie til storsamfunnet. Fellesskap gir mennesker både trygghet og muligheter. BOB skal utvikle attraktive og trygge fellesskap i form av gode og attraktive boliger, nabolag og arbeidsplasser. Gjennom dette skal BOB også bidra til å ivareta den norske modellen der flertallet eier sin egen bolig, utvikle bærekraftige byer og samfunn, og å motvirke klimaendringene.
BOB forretningsidé er å utvikle boliger for ulike kjøpergrupper med vekt på kvalitet og gode bomiljø, tilby tjenester til boligselskaper og eiere av næringseiendom der vi utmerker oss på kvalitet og høy kompetanse, og tilby medlemmene utleieboliger og attraktive medlemsfordeler der forkjøpsretten på nye og brukte boliger er den viktigste.
Vår bærekraftspolicy
BOB ønsker å ta ansvar gjennom gode og bærekraftige valg, både for egen virksomhet og for våre kunder. Våre strategier, prioriteringer, mål og tiltak skal derfor henge sammen med daglig drift og utviklingen av virksomheten. I BOB jobber vi målrettet med å utvikle vår kompetanse innenfor bærekraft.
BOB vil arbeide aktivt for å redusere vår negative påvirkning på klima og miljø, mennesker og samfunn og virksomhetsstyring. Vi skal kontinuerlig forbedre vår prestasjon på bærekraft.
BOB skal etterleve myndighetspålagte krav og egne krav, og utøve miljøledelse i henhold til Miljøfyrtårnordningen.
BOB forretningsidé er å utvikle boliger for ulike kjøpergrupper med vekt på kvalitet og gode bomiljø, tilby tjenester til boligselskaper og eiere av næringseiendom der vi utmerker oss på kvalitet og høy kompetanse, og tilby medlemmene utleieboliger og attraktive medlemsfordeler der forkjøpsretten på nye og brukte boliger er den viktigste.
Vårt bærekraftsarbeid er forankret i vår konsernstrategi:
- Vi skal jobbe risikobasert for å redusere våre vesentlige påvirkninger på klima, miljø og natur
- Vi skal jobbe etter forbedringsmetodikken planlegg, utfør, kontroller og korriger.
- Vi skal være åpne om vårt arbeid på bærekraft, og årlig publisere en bærekraftsrapport.
Vår bærekraftspolicy
BOB ønsker å ta ansvar gjennom gode og bærekraftige valg, både for egen virksomhet og for våre kunder. Våre strategier, prioriteringer, mål og tiltak skal derfor henge sammen med daglig drift og utviklingen av virksomheten. I BOB jobber vi målrettet med å utvikle vår kompetanse innenfor bærekraft.
BOB vil arbeide aktivt for å redusere vår negative påvirkning på klima og miljø, mennesker og samfunn og virksomhetsstyring. Vi skal kontinuerlig forbedre vår prestasjon på bærekraft.
BOB skal etterleve myndighetspålagte krav og egne krav, og utøve miljøledelse i henhold til Miljøfyrtårnordningen.
BOB forretningsidé er å utvikle boliger for ulike kjøpergrupper med vekt på kvalitet og gode bomiljø, tilby tjenester til boligselskaper og eiere av næringseiendom der vi utmerker oss på kvalitet og høy kompetanse, og tilby medlemmene utleieboliger og attraktive medlemsfordeler der forkjøpsretten på nye og brukte boliger er den viktigste.
Vårt bærekraftsarbeid er forankret i vår konsernstrategi:
- Vi skal jobbe risikobasert for å redusere våre vesentlige påvirkninger på klima, miljø og natur
- Vi skal jobbe etter forbedringsmetodikken planlegg, utfør, kontroller og korriger.
- Vi skal være åpne om vårt arbeid på bærekraft, og årlig publisere en bærekraftsrapport.
Våre verdier
BOBs verdier er offensiv, profesjonell, engasjert og nyskapende, som også blir open.
Vi har et omdømme som er bygget opp over mange tiår, og i verdien «profesjonell» ligger det en forpliktelse om å være ansvarlig og pålitelig. BOB skal være en virksomhet som er åpen, som gjennom handling inngir tillit, og som opptrer i henhold til våre etiske retningslinjer.
Våre verdier
BOBs verdier er offensiv, profesjonell, engasjert og nyskapende, som også blir open.
Vi har et omdømme som er bygget opp over mange tiår, og i verdien «profesjonell» ligger det en forpliktelse om å være ansvarlig og pålitelig. BOB skal være en virksomhet som er åpen, som gjennom handling inngir tillit, og som opptrer i henhold til våre etiske retningslinjer.
BOBs interessenter og interessentdialog
BOB sine interessenter er de som kan påvirke eller blir påvirket av selskapets beslutninger og handlinger. Det er derfor viktig å ha et helhetlig bilde av hvem dette er.
BOB sine interessenter er mange, og de har ulike perspektiver på hva BOB er for dem. For at BOB skal oppleves som relevant må BOB ivareta interessentenes interesser i den overordnede strategien, også når det kommer til bærekraft. For selv om det gjennomgående temaet er BOB som by- og områdeutvikler, har de forskjellige interessentgruppene ulike definisjoner av hva dette innebærer for dem ut ifra deres ståsted. Et eksempel er forskjellen mellom medlemmet og myndighetene. Litt forenklet kan man si at medlemmet er opptatt av at BOB bygger flest mulig boliger slik at flere kan benytte seg av forkjøpsretten og flere kommer inn på boligmarkedet (altså sosial bærekraft). Myndighetene vil være opptatt av at BOB bygger i henhold til de område- og reguleringskrav (altså klima/miljø) som foreligger, som igjen kan gi utslag i at BOB må bygge færre boliger enn det medlemmene ønsker.
BOBs interessenter og interessentdialog
BOB sine interessenter er de som kan påvirke eller blir påvirket av selskapets beslutninger og handlinger. Det er derfor viktig å ha et helhetlig bilde av hvem dette er.
BOB sine interessenter er mange, og de har ulike perspektiver på hva BOB er for dem. For at BOB skal oppleves som relevant må BOB ivareta interessentenes interesser i den overordnede strategien, også når det kommer til bærekraft. For selv om det gjennomgående temaet er BOB som by- og områdeutvikler, har de forskjellige interessentgruppene ulike definisjoner av hva dette innebærer for dem ut ifra deres ståsted. Et eksempel er forskjellen mellom medlemmet og myndighetene. Litt forenklet kan man si at medlemmet er opptatt av at BOB bygger flest mulig boliger slik at flere kan benytte seg av forkjøpsretten og flere kommer inn på boligmarkedet (altså sosial bærekraft). Myndighetene vil være opptatt av at BOB bygger i henhold til de område- og reguleringskrav (altså klima/miljø) som foreligger, som igjen kan gi utslag i at BOB må bygge færre boliger enn det medlemmene ønsker.
Styret i BOB holdes løpende orientert om de utfordringer og muligheter administrasjonen i BOB opplever rundt våre interessenters ulike perspektiver som gjelder bærekraft. Styret valgte på bakgrunn av blant annet dette å revidere BOB sin strategi høsten 2023. Sosial bærekraft er godt forankret i BOB, men BOB jobber også aktivt med de to dimensjonene økonomi/virksomhetsstyring og klima/miljø. Alle dimensjonene med bærekraft er nå godt beskrevet i strategien.
Våre ansatte er en viktig interessentgruppe. Det gjennomføres årlige medarbeidersamtaler i BOB. Som forberedelse til medarbeidersamtalen gjennomføres en motivasjonsanalyse som gir en temperaturmåling på ulike arbeidsmiljøfaktorer, blant annet kompetanse og faglig utvikling samt i hvor stor grad medarbeiderne føler at de blir respektert og behandlet rettferdig på jobb. I medarbeidersamtalen har leder og ansatte mulighet til å ta opp eventuelle problemstillinger og gjøre forventningsavklaringer innen temaer som kompetanseheving og utviklingsmuligheter, balanse mellom jobb og privatliv og eventuelle tilretteleggingsbehov. I 2024 hadde vi en registrert gjennomføringsgrad på 94 % på medarbeidersamtaler.
BOB ønsker å være en åpen organisasjon og vi vektlegger dette i stor grad i vår kommunikasjon med våre interessenter. Under følger en oversikt over BOBs viktigste interessenter, hvordan vi samhandler, hva de er opptatt av og hvordan vi ivaretar dette i BOB sin strategi:
Styret i BOB holdes løpende orientert om de utfordringer og muligheter administrasjonen i BOB opplever rundt våre interessenters ulike perspektiver som gjelder bærekraft. Styret valgte på bakgrunn av blant annet dette å revidere BOB sin strategi høsten 2023. Sosial bærekraft er godt forankret i BOB, men BOB jobber også aktivt med de to dimensjonene økonomi/virksomhetsstyring og klima/miljø. Alle dimensjonene med bærekraft er nå godt beskrevet i strategien.
Våre ansatte er en viktig interessentgruppe. Det gjennomføres årlige medarbeidersamtaler i BOB. Som forberedelse til medarbeidersamtalen gjennomføres en motivasjonsanalyse som gir en temperaturmåling på ulike arbeidsmiljøfaktorer, blant annet kompetanse og faglig utvikling samt i hvor stor grad medarbeiderne føler at de blir respektert og behandlet rettferdig på jobb. I medarbeidersamtalen har leder og ansatte mulighet til å ta opp eventuelle problemstillinger og gjøre forventningsavklaringer innen temaer som kompetanseheving og utviklingsmuligheter, balanse mellom jobb og privatliv og eventuelle tilretteleggingsbehov. I 2024 hadde vi en registrert gjennomføringsgrad på 94 % på medarbeidersamtaler.
BOB ønsker å være en åpen organisasjon og vi vektlegger dette i stor grad i vår kommunikasjon med våre interessenter. Under følger en oversikt over BOBs viktigste interessenter, hvordan vi samhandler, hva de er opptatt av og hvordan vi ivaretar dette i BOB sin strategi:
BOBs vesentlige påvirkninger, risikoer og muligheter
Gjennom arbeidet med dobbel vesentlighetsanalyse har vi identifisert våre vesentlige påvirkninger, risikoer og muligheter innenfor klima og miljø, sosiale forhold og forretningsetiske forhold. Disse er beskrevet under, samt under de temaspesifikke delene av rapporten.
BOBs vesentlige påvirkninger, risikoer og muligheter
Gjennom arbeidet med dobbel vesentlighetsanalyse har vi identifisert våre vesentlige påvirkninger, risikoer og muligheter innenfor klima og miljø, sosiale forhold og forretningsetiske forhold. Disse er beskrevet under, samt under de temaspesifikke delene av rapporten.
BOBs prosess for dobbel vesentlighetsanalyse
I 2024 gjennomførte BOB en dobbel vesentlighetsanalyse i henhold til kravene i ESRS. I en dobbel vesentlighetsanalyse vurderes virksomhetens påvirkninger på mennesker, klima og miljø, samt hvordan interne og eksterne forhold påvirker virksomhetens finansielle risiko og muligheter. Et bærekraftstema blir ansett som vesentlig dersom det oppfyller kriteriene for én eller begge dimensjonene.
Vår doble vesentlighetsanalyse ble gjennomført i fire trinn:
BOBs prosess for dobbel vesentlighetsanalyse
I 2024 gjennomførte BOB en dobbel vesentlighetsanalyse i henhold til kravene i ESRS. I en dobbel vesentlighetsanalyse vurderes virksomhetens påvirkninger på mennesker, klima og miljø, samt hvordan interne og eksterne forhold påvirker virksomhetens finansielle risiko og muligheter. Et bærekraftstema blir ansett som vesentlig dersom det oppfyller kriteriene for én eller begge dimensjonene.
Vår doble vesentlighetsanalyse ble gjennomført i fire trinn:
Trinn 1: Forstå kontekst, verdikjede og interesseparter
Kartlegging av våre aktiviteter, vår verdikjede og våre interessenter.
Trinn 2: Identifisere påvirkninger, risiko og muligheter
I andre trinn identifiserte vi reelle og potensielle påvirkninger, risiko og muligheter i vår verdikjede gjennom intervju av interne og eksterne interessenter og dokumentgjennomgang.
Trinn 1: Forstå kontekst, verdikjede og interesseparter
Kartlegging av våre aktiviteter, vår verdikjede og våre interessenter.
Trinn 2: Identifisere påvirkninger, risiko og muligheter
I andre trinn identifiserte vi reelle og potensielle påvirkninger, risiko og muligheter i vår verdikjede gjennom intervju av interne og eksterne interessenter og dokumentgjennomgang.
Trinn 3: Vurdere vesentlige påvirkninger, risiko og muligheter
I tredje trinn besluttet konsernledelsen kriterier for skala, omfang og sannsynlighet for å sikre konsistente og objektive vurderinger av vesentlighet. Påvirkninger ble vurdert etter skala (signifikans), omfang, sannsynlighet og reversibilitet, mens finansiell risiko og muligheter ble vurdert etter skala og sannsynlighet.
Vår tverrfaglige bærekraftsgruppe vurderte alle påvirkninger, risiko og muligheter, og utarbeidet et utkast til vesentlige bærekraftstema. Konsernledergruppen gjennomgikk det samme og gjorde en vurdering av BOBs vesentlige bærekraftstema.
Trinn 4: Validere vesentlige bærekraftstema
I siste trinn av analysen besluttet konsernledergruppen terskelverdi for vesentlige bærekraftstema. Den ferdigstilte listen over vesentlige påvirkninger, risiko og muligheter ble gjennomgått og validert av konsernledergruppen og forankret i konsernstyret.
Vi vil i fremtiden oppdatere vår doble vesentlighetsanalyse annet hvert år eller ved store endringer i organisasjonen.
Resultatet av den doble vesentlighetsanalysen er gjengitt i figuren under.
Trinn 3: Vurdere vesentlige påvirkninger, risiko og muligheter
I tredje trinn besluttet konsernledelsen kriterier for skala, omfang og sannsynlighet for å sikre konsistente og objektive vurderinger av vesentlighet. Påvirkninger ble vurdert etter skala (signifikans), omfang, sannsynlighet og reversibilitet, mens finansiell risiko og muligheter ble vurdert etter skala og sannsynlighet.
Vår tverrfaglige bærekraftsgruppe vurderte alle påvirkninger, risiko og muligheter, og utarbeidet et utkast til vesentlige bærekraftstema. Konsernledergruppen gjennomgikk det samme og gjorde en vurdering av BOBs vesentlige bærekraftstema.
Trinn 4: Validere vesentlige bærekraftstema
I siste trinn av analysen besluttet konsernledergruppen terskelverdi for vesentlige bærekraftstema. Den ferdigstilte listen over vesentlige påvirkninger, risiko og muligheter ble gjennomgått og validert av konsernledergruppen og forankret i konsernstyret.
Vi vil i fremtiden oppdatere vår doble vesentlighetsanalyse annet hvert år eller ved store endringer i organisasjonen.
Resultatet av den doble vesentlighetsanalysen er gjengitt i figuren under.
BOBs vesentlige bærekraftstemaer
BOBs vesentlige bærekraftstemaer
*Tidshorisont:
- Faktisk: faktisk påvirkning
- Kort sikt: perioden som foretaket anvender som rapporteringsperiode i sitt finansregnskap
- Mellomlang sikt: Fra utgangen av den kortsiktige rapporteringsperioden og opp til fem år
- Lang sikt: Mer enn fem år
Vi viser til mer utførlig informasjon om våre vesentlige bærekraftstema i delkapitlene.
*Tidshorisont:
- Faktisk: faktisk påvirkning
- Kort sikt: perioden som foretaket anvender som rapporteringsperiode i sitt finansregnskap
- Mellomlang sikt: Fra utgangen av den kortsiktige rapporteringsperioden og opp til fem år
- Lang sikt: Mer enn fem år
Vi viser til mer utførlig informasjon om våre vesentlige bærekraftstema i delkapitlene.