BOB BBL
Aktsomhetsvurderinger
Trinn 1: Forankre ansvarlighet
I 2024 har BOB videreført arbeidet med å gjennomføre kravene som følger av åpenhetsloven og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
Selskapets etiske retningslinjer ble oppdatert og vedtatt av styret i juni 2022. Retningslinjene våre er tydelige på BOBs forpliktelse til å respektere alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, samt at vi forventer at våre leverandører, underleverandører og forretningspartnere følger alle internasjonalt anerkjente menneskerettighetsprinsipper og arbeidstakerrettigheter. Vi stiller etiske krav og seriøsitetskrav, samt krav om aktsomhetsvurdering gjennom våre kontrakter med leverandører og samarbeidspartnere.
I 2024 har vi utarbeidet en innkjøpspolicy som skal bidra til at vi gjennomfører ansvarlige innkjøpsprosesser i BOB. En ansvarlig innkjøpspraksis skal ivareta både pris, lønnsomhet, kvalitet, klima og miljø, sosial bærekraft og seriøsitet.
BOB har en intern varslingsrutine og mulighet for varsling gjennom vårt HMS- og kvalitetssystem. Eksterne kan stille informasjonskrav eller varsle gjennom e-postadressen aapenhet@bob.no.
Trinn 1: Forankre ansvarlighet
I 2024 har BOB videreført arbeidet med å gjennomføre kravene som følger av åpenhetsloven og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
Selskapets etiske retningslinjer ble oppdatert og vedtatt av styret i juni 2022. Retningslinjene våre er tydelige på BOBs forpliktelse til å respektere alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, samt at vi forventer at våre leverandører, underleverandører og forretningspartnere følger alle internasjonalt anerkjente menneskerettighetsprinsipper og arbeidstakerrettigheter. Vi stiller etiske krav og seriøsitetskrav, samt krav om aktsomhetsvurdering gjennom våre kontrakter med leverandører og samarbeidspartnere.
I 2024 har vi utarbeidet en innkjøpspolicy som skal bidra til at vi gjennomfører ansvarlige innkjøpsprosesser i BOB. En ansvarlig innkjøpspraksis skal ivareta både pris, lønnsomhet, kvalitet, klima og miljø, sosial bærekraft og seriøsitet.
BOB har en intern varslingsrutine og mulighet for varsling gjennom vårt HMS- og kvalitetssystem. Eksterne kan stille informasjonskrav eller varsle gjennom e-postadressen aapenhet@bob.no.
Trinn 2: Kartlegg og vurder negativ påvirkning
Arbeidet med aktsomhetsvurdering etter åpenhetsloven er organisert i en tverrfaglig arbeidsgruppe. Gruppen skal sørge for at BOB arbeider i henhold til kravene i loven og de forpliktelsene vi har overfor våre interessenter. Gruppen har mandat til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for de ulike selskapene i BOB konsern, og foreslår prioriteringer i arbeidet basert på risiko og i samråd med den enkelte direktør. Arbeidsgruppen rapporterer til konsernledelsen.
Med utgangspunkt i en overordnet kartlegging av alle våre leverandører har vi i 2024 prioritert å aktsomhetsvurdere et utvalg leverandører basert på beløpsverdi av avtale, bransje og mulighet for negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. Virksomhet i risikoland var også et vurderingskriterie. Bakgrunnsinformasjon for risikovurderingen var Arbeidstilsynets felles årsrapport for etatenes innsats mot arbeidslivskriminalitet (2022) og regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet (2022).
Aktsomhetsvurderingene viste størst risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold innenfor bransjene IT-tjenester og renholdstjenester, deretter bygg- og anleggsbransjen. IT-leverandør har avdekket en rekke brudd på sine leverandørbestemmelser relatert til menneskerettigheter og arbeidsforhold i 2023, og gjør rede for brudd og hvordan de jobber med gjenoppretting og varslingssystemer for arbeidere.
Vi har ikke avdekket forhold der vi vurderer at BOB har forårsaket eller bidratt til negativ påvirkning av menneskerettigheter og/eller anstendige arbeidsforhold, men vi har blitt påminnet viktigheten av vår påseplikt overfor våre leverandører for å sikre at allmenngjøringsforskrifter blir etterlevd.
Trinn 2: Kartlegg og vurder negativ påvirkning
Arbeidet med aktsomhetsvurdering etter åpenhetsloven er organisert i en tverrfaglig arbeidsgruppe. Gruppen skal sørge for at BOB arbeider i henhold til kravene i loven og de forpliktelsene vi har overfor våre interessenter. Gruppen har mandat til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for de ulike selskapene i BOB konsern, og foreslår prioriteringer i arbeidet basert på risiko og i samråd med den enkelte direktør. Arbeidsgruppen rapporterer til konsernledelsen.
Med utgangspunkt i en overordnet kartlegging av alle våre leverandører har vi i 2024 prioritert å aktsomhetsvurdere et utvalg leverandører basert på beløpsverdi av avtale, bransje og mulighet for negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. Virksomhet i risikoland var også et vurderingskriterie. Bakgrunnsinformasjon for risikovurderingen var Arbeidstilsynets felles årsrapport for etatenes innsats mot arbeidslivskriminalitet (2022) og regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet (2022).
Aktsomhetsvurderingene viste størst risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold innenfor bransjene IT-tjenester og renholdstjenester, deretter bygg- og anleggsbransjen. IT-leverandør har avdekket en rekke brudd på sine leverandørbestemmelser relatert til menneskerettigheter og arbeidsforhold i 2023, og gjør rede for brudd og hvordan de jobber med gjenoppretting og varslingssystemer for arbeidere.
Vi har ikke avdekket forhold der vi vurderer at BOB har forårsaket eller bidratt til negativ påvirkning av menneskerettigheter og/eller anstendige arbeidsforhold, men vi har blitt påminnet viktigheten av vår påseplikt overfor våre leverandører for å sikre at allmenngjøringsforskrifter blir etterlevd.
Trinn 3: Stans, forebygg eller reduser
Myndighetene vurderer at det er høy risiko for arbeidslivskriminalitet i bransjer med høy andel ufaglært arbeidskraft. Ifølge etatene som bekjemper arbeidslivskriminalitet er det høyest risiko i bransjene bygg- og anlegg, renhold, manuell bilpleie/bilvask, overnatting og servering og transport. Høy andel av utenlandsk arbeidskraft i bransjene bidrar også til økt risiko for brudd på arbeidstakerrettigheter.
Basert på erfaringer valgte vi i 2024 å gjennomføre en seriøsitetskontroll av lønnsforhold hos en leverandør i risikobransje. I denne kontrollen fant vi brudd på tariffbestemmelsene. Arbeidsgruppen har fulgt opp funnet og anser det som rettet av leverandør.
Én av de utvalgte leverandørene i en risikobransje valgte å ikke besvare våre forespørsler om aktsomhetsvurdering, og BOB har derfor valgt å avslutte avtalen.
BOB stiller en rekke kontraktskrav til våre leverandører for å sikre at arbeidstakerrettigheter og bransjebestemmelser for seriøsitet blir ivaretatt i våre aktiviteter og prosjekter. I byggeprosjekter bruker vi de omforente seriøsitetsbestemmelsene for bygg og anlegg som krav til våre leverandører. I tillegg stiller vi nå krav til at våre leverandører må redegjøre i henhold til åpenhetsloven.
I 2024 har vi inngått samarbeidsavtale med Fair Play bygg og anlegg Vestland, som har som formål å avsløre og fjerne useriøse og kriminelle aktører innen bygg og anlegg. Samarbeidsavtalen skal sikre seriøse bedrifters rammebetingelser, hindre sosial dumping og at useriøse aktører får tilgang til byggeprosjekter i regi av BOB.
Trinn 3: Stans, forebygg eller reduser
Myndighetene vurderer at det er høy risiko for arbeidslivskriminalitet i bransjer med høy andel ufaglært arbeidskraft. Ifølge etatene som bekjemper arbeidslivskriminalitet er det høyest risiko i bransjene bygg- og anlegg, renhold, manuell bilpleie/bilvask, overnatting og servering og transport. Høy andel av utenlandsk arbeidskraft i bransjene bidrar også til økt risiko for brudd på arbeidstakerrettigheter.
Basert på erfaringer valgte vi i 2024 å gjennomføre en seriøsitetskontroll av lønnsforhold hos en leverandør i risikobransje. I denne kontrollen fant vi brudd på tariffbestemmelsene. Arbeidsgruppen har fulgt opp funnet og anser det som rettet av leverandør.
Én av de utvalgte leverandørene i en risikobransje valgte å ikke besvare våre forespørsler om aktsomhetsvurdering, og BOB har derfor valgt å avslutte avtalen.
BOB stiller en rekke kontraktskrav til våre leverandører for å sikre at arbeidstakerrettigheter og bransjebestemmelser for seriøsitet blir ivaretatt i våre aktiviteter og prosjekter. I byggeprosjekter bruker vi de omforente seriøsitetsbestemmelsene for bygg og anlegg som krav til våre leverandører. I tillegg stiller vi nå krav til at våre leverandører må redegjøre i henhold til åpenhetsloven.
I 2024 har vi inngått samarbeidsavtale med Fair Play bygg og anlegg Vestland, som har som formål å avsløre og fjerne useriøse og kriminelle aktører innen bygg og anlegg. Samarbeidsavtalen skal sikre seriøse bedrifters rammebetingelser, hindre sosial dumping og at useriøse aktører får tilgang til byggeprosjekter i regi av BOB.
Trinn 4: Overvåk gjennomføring og resultater
Vi erfarer at leverandøroppfølging og kontroll av etterlevelse vil være viktige tiltak for å forebygge brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Vi vil derfor fortsette å gjennomføre seriøsitetskontroller og risikobaserte revisjoner av våre leverandører.
I våre nybyggprosjekter planlegger vi å ta i bruk verktøy for å enklere kunne kontrollere etterlevelse av våre kontraktsbestemmelser for seriøsitet.
Trinn 4: Overvåk gjennomføring og resultater
Vi erfarer at leverandøroppfølging og kontroll av etterlevelse vil være viktige tiltak for å forebygge brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Vi vil derfor fortsette å gjennomføre seriøsitetskontroller og risikobaserte revisjoner av våre leverandører.
I våre nybyggprosjekter planlegger vi å ta i bruk verktøy for å enklere kunne kontrollere etterlevelse av våre kontraktsbestemmelser for seriøsitet.
Trinn 5: Kommuniser
Denne redegjørelsen for BOBs aktsomhetsvurderinger er del av forpliktelsen til å kommunisere hvordan vi arbeider med aktsomhetsvurdering. BOB har et felles kontaktpunkt for alle henvendelser som gjelder ansvarlig næringsliv på e-posten aapenhet@bob.no. Denne ligger tilgjengelig på vår nettside.
Trinn 5: Kommuniser
Denne redegjørelsen for BOBs aktsomhetsvurderinger er del av forpliktelsen til å kommunisere hvordan vi arbeider med aktsomhetsvurdering. BOB har et felles kontaktpunkt for alle henvendelser som gjelder ansvarlig næringsliv på e-posten aapenhet@bob.no. Denne ligger tilgjengelig på vår nettside.
Trinn 6: Gjenopprette
BOB har i sin rutine for aktsomhetsvurdering beskrevet hvordan vi vil sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning i eventuelle saker der dette er påkrevd.
Trinn 6: Gjenopprette
BOB har i sin rutine for aktsomhetsvurdering beskrevet hvordan vi vil sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning i eventuelle saker der dette er påkrevd.