BOB Eiendomstjenester
Aktsomhetsvurderinger
Trinn 1: Forankre ansvarlighet
I 2024 har BOB videreført arbeidet med å gjennomføre kravene som følger av åpenhetsloven og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
Selskapets etiske retningslinjer ble oppdatert og vedtatt av styret i juni 2022. Retningslinjene våre er tydelige på BOBs forpliktelse til å respektere alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, samt at vi forventer at våre leverandører, underleverandører og forretningspartnere følger alle internasjonalt anerkjente menneskerettighetsprinsipper og arbeidstakerrettigheter. Vi stiller etiske krav og seriøsitetskrav, samt krav om aktsomhetsvurdering gjennom våre kontrakter med leverandører og samarbeidspartnere.
I 2024 har vi utarbeidet en innkjøpspolicy som skal bidra til at vi gjennomfører ansvarlige innkjøpsprosesser i BOB. En ansvarlig innkjøpspraksis skal ivareta både pris, lønnsomhet, kvalitet, klima og miljø, sosial bærekraft og seriøsitet.
BOB har en intern varslingsrutine og mulighet for varsling gjennom vårt HMS- og kvalitetssystem. Eksterne kan stille informasjonskrav eller varsle gjennom e-postadressen aapenhet@bob.no.
Trinn 1: Forankre ansvarlighet
I 2024 har BOB videreført arbeidet med å gjennomføre kravene som følger av åpenhetsloven og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
Selskapets etiske retningslinjer ble oppdatert og vedtatt av styret i juni 2022. Retningslinjene våre er tydelige på BOBs forpliktelse til å respektere alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, samt at vi forventer at våre leverandører, underleverandører og forretningspartnere følger alle internasjonalt anerkjente menneskerettighetsprinsipper og arbeidstakerrettigheter. Vi stiller etiske krav og seriøsitetskrav, samt krav om aktsomhetsvurdering gjennom våre kontrakter med leverandører og samarbeidspartnere.
I 2024 har vi utarbeidet en innkjøpspolicy som skal bidra til at vi gjennomfører ansvarlige innkjøpsprosesser i BOB. En ansvarlig innkjøpspraksis skal ivareta både pris, lønnsomhet, kvalitet, klima og miljø, sosial bærekraft og seriøsitet.
BOB har en intern varslingsrutine og mulighet for varsling gjennom vårt HMS- og kvalitetssystem. Eksterne kan stille informasjonskrav eller varsle gjennom e-postadressen aapenhet@bob.no.
Trinn 2: Kartlegg og vurder negativ påvirkning
Basert på risikokartleggingen av samtlige leverandører ble det i 2024 sendt ut informasjonskrav til utvalgte leverandører innen bygg og anlegg og renhold.
Vi har ikke avdekket forhold der vi vurderer at BOB har forårsaket eller bidratt til negativ påvirkning av menneskerettigheter og/eller anstendige arbeidsforhold, men vi har blitt påminnet viktigheten av vår påseplikt overfor våre leverandører for å sikre at allmenngjøringsforskrifter blir etterlevd.
Trinn 2: Kartlegg og vurder negativ påvirkning
Basert på risikokartleggingen av samtlige leverandører ble det i 2024 sendt ut informasjonskrav til utvalgte leverandører innen bygg og anlegg og renhold.
Vi har ikke avdekket forhold der vi vurderer at BOB har forårsaket eller bidratt til negativ påvirkning av menneskerettigheter og/eller anstendige arbeidsforhold, men vi har blitt påminnet viktigheten av vår påseplikt overfor våre leverandører for å sikre at allmenngjøringsforskrifter blir etterlevd.
Trinn 3: Stans, forebygg eller reduser
Myndighetene vurderer at det er høy risiko for arbeidslivskriminalitet i bransjer med høy andel ufaglært arbeidskraft. Ifølge etatene som bekjemper arbeidslivskriminalitet er det høyest risiko i bransjene bygg- og anlegg, renhold, manuell bilpleie/bilvask, overnatting og servering og transport. Høy andel av utenlandsk arbeidskraft i bransjene bidrar også til økt risiko for brudd på arbeidstakerrettigheter.
Basert på erfaringer valgte vi i 2024 å gjennomføre en seriøsitetskontroll av lønnsforhold hos en leverandør i risikobransje. I denne kontrollen fant vi brudd på tariffbestemmelsene. Arbeidsgruppen for aktsomhetsvurdering har fulgt opp funnet og anser det som rettet av leverandør.
Én av de utvalgte leverandørene i en risikobransje valgte å ikke besvare våre forespørsler om aktsomhetsvurdering, og BOB Eiendomstjenester har derfor valgt å avslutte avtalen.
BOB stiller en rekke kontraktskrav til våre leverandører for å sikre at arbeidstakerrettigheter og bransjebestemmelser for seriøsitet blir ivaretatt i våre aktiviteter og prosjekter.I tillegg stiller vi nå krav til at våre leverandører må redegjøre i henhold til åpenhetsloven.
Trinn 3: Stans, forebygg eller reduser
Myndighetene vurderer at det er høy risiko for arbeidslivskriminalitet i bransjer med høy andel ufaglært arbeidskraft. Ifølge etatene som bekjemper arbeidslivskriminalitet er det høyest risiko i bransjene bygg- og anlegg, renhold, manuell bilpleie/bilvask, overnatting og servering og transport. Høy andel av utenlandsk arbeidskraft i bransjene bidrar også til økt risiko for brudd på arbeidstakerrettigheter.
Basert på erfaringer valgte vi i 2024 å gjennomføre en seriøsitetskontroll av lønnsforhold hos en leverandør i risikobransje. I denne kontrollen fant vi brudd på tariffbestemmelsene. Arbeidsgruppen for aktsomhetsvurdering har fulgt opp funnet og anser det som rettet av leverandør.
Én av de utvalgte leverandørene i en risikobransje valgte å ikke besvare våre forespørsler om aktsomhetsvurdering, og BOB Eiendomstjenester har derfor valgt å avslutte avtalen.
BOB stiller en rekke kontraktskrav til våre leverandører for å sikre at arbeidstakerrettigheter og bransjebestemmelser for seriøsitet blir ivaretatt i våre aktiviteter og prosjekter.I tillegg stiller vi nå krav til at våre leverandører må redegjøre i henhold til åpenhetsloven.
Trinn 4: Overvåk gjennomføring og resultater
Vi erfarer at leverandøroppfølging og kontroll av etterlevelse vil være viktige tiltak for å forebygge brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Vi vil derfor fortsette å gjennomføre seriøsitetskontroller og risikobaserte revisjoner av våre leverandører.
Trinn 4: Overvåk gjennomføring og resultater
Vi erfarer at leverandøroppfølging og kontroll av etterlevelse vil være viktige tiltak for å forebygge brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Vi vil derfor fortsette å gjennomføre seriøsitetskontroller og risikobaserte revisjoner av våre leverandører.
Trinn 5: Kommuniser
Denne redegjørelsen for BOB Eiendomstjenesters aktsomhetsvurderinger er del av forpliktelsen til å kommunisere hvordan vi arbeider med aktsomhetsvurdering. BOB har et felles kontaktpunkt for alle henvendelser som gjelder ansvarlig næringsliv på e-posten aapenhet@bob.no. Denne ligger tilgjengelig på vår nettside.
Trinn 5: Kommuniser
Denne redegjørelsen for BOB Eiendomstjenesters aktsomhetsvurderinger er del av forpliktelsen til å kommunisere hvordan vi arbeider med aktsomhetsvurdering. BOB har et felles kontaktpunkt for alle henvendelser som gjelder ansvarlig næringsliv på e-posten aapenhet@bob.no. Denne ligger tilgjengelig på vår nettside.
Trinn 6: Gjenopprette
BOB har i sin rutine for aktsomhetsvurdering beskrevet hvordan vi vil sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning i eventuelle saker der dette er påkrevd.
Trinn 6: Gjenopprette
BOB har i sin rutine for aktsomhetsvurdering beskrevet hvordan vi vil sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning i eventuelle saker der dette er påkrevd.